Thursday, February 17, 2011

Bagai Pipit dengan Enggang

haaaa. topic alaala K Farihah slalu buat. Kiasan bagai. haaaa. entah la, maybe ada makna kot atau mungkin tidak? pandai lah anda sebagai membaca menentukan. Hidup saya sekarang lebih suka untuk berahsia. Dulu xpenah pon. [dulu xboleh harap, sekarang sudah bole lah korang harap lau ada rahsia apaapa yg nak kongsi]. hehehehehehehe. :)

Tajuk kat atas tu mmg nampak sangat hidop neh boleh diumpamakan dengan apa jua yang ada di sekeliling kita kan? termasuklah dua ekor burung neh ha. Pipit + Enggang. 

Pipit : Burung Pipit adalah sejenis burung kecil. [tiny bird] dan sangat lah comel tau! :)



see? comel kan? inilah burung pipit. ney adalah salah satu jenis burung pipit yang ada. Burung pipit neh ada berbagai jenis tp saya masokkan satu neh saja. :)

Enggang : Burung Enggang (hornbill) adalah sejenis burung yang mempunyai paruh berbentuk tanduk lembu tetapi tanpa lingkaran.Biasanya paruhnya itu berwarna garang.


see? berbezakan dengan burung pipit. burung enggang sangat megah dengan kebesarannya dan keunikkannya. :)


Dari dua gambar di atas, anda dah boleh lihat kan betapa besar perbezaan kedua burung tersebut? okkeh, umpanya pada manusia zaman sekarang, org yg bertaraf rendah/ tidak tampan @ kacak/ cantik tidak sesuai dengan org yang betaraf tinggi/berada/ tampan/ kacak/ cantik kan? haaa. but pada saya, semua tu sebenarnya tidak lah penting pon. manusia suka membeza2kan sesama sendiri. Manusia jugak kadangkadang agak memilih orang yang sama dengannya utk berkawan agar tidak merasa malu. Come on guys. benda neh dah lapuk. Kalau ya pon kn, xkan lah sekarang neh ada org biasa yg boleh kawen dengan anak Raja? haaaa. tu lagi lah banyak perbezaan tau. cuma kita nak ngan xnak terima je orang tu. Manusia adalah sama di sisi Allah. xde langsung perbezaan apa pon. Kita yang mewujudkan perbezaan tu tau! So guys, untuk teman hidup terutamanya, silalah jangan memilih sangat. nanti timbul perumpamaan lain pulak, "Yang dikejar xdapat, yang dikendong berciciran". Nak ke jadi centu? ape pon xdapat. haaa. So, janganlah memilih ya? Renung-renungkan lah~ :)

p/s; pandai nasihatkan org neh, sedangkan diri sendiri belom ada pasangan lagi. hehs~

4 comments:

NanAFarhanA said...

bagus entry kali nie..

Seri Hasanaldin said...

K Nana; bagus ea? hehe. masheh. :)

Farihah Ahmad said...

wah. entry semakin matang. keep it up :)

Seri Hasanaldin said...

K Farihah; ihhh, malu la ai. hahaha!

c(: